Fijne Dag Van bestaat 10 jaar!
Precies 10 jaar geleden registreerde ik, samen met een vriend, de domeinnaam www.fijnedagvan.nl, toen nog niet wetende dat dat één van de langslopende hobby's van mijn leven zou worden.

10 jaar geleden zat ik dagelijks in de bus naar mijn stageplaats waar ik veel te weinig te doen had. En iedere dag las ik de Spits of de Metro en bijna iedere dag las ik over de Dag Van Het Eén Of Ander, en dat intrigeerde me - en het intrigeerde Jorrit ook. Iedere dag wisselden we over en weer emails uit met .txt-bestandjes met Dagen Van. 'Misschien kunnen we hier eens iets mee', hadden we altijd in ons achterhoofd.

We waren actief aan het kijken om dit fenomeen tot een fysieke scheurkalender te maken, maar toen we ontdekten dat veel Dagen ieder jaar een ander thema hebben en jaarlijks op een andere datum worden gevierd, en soms maar één keer plaatsvinden, besloten we dat een website beter was. Tim kwam bij het project, en www.FijneDagVan.nl werd geboren.


Nieuwe features

Naast veel, heel veel nieuwe UI's (en een nóg nieuwere op komst hebben we steeds meer handige features aan de website toegevoegd, met de 'Verrassingsdag' als mijn persoonlijke favoriet. Met die knop krijg je een willekeurige Dag uit ons overzicht te zien. Onze aparte pagina om zelf een Dag in te sturen heeft tot meer interactie met lezers geleid dan een gewoon contactformulier.


Sociale media

Sinds kort maken we ook gebruik van WhatsApp om lezers te bereiken - een inmiddels erg populaire dienst waar we veel positieve reacties op krijgen. Nog recenter zijn we begonnen met een nieuwsbrief, omdat we merkten dat veel lezers liever wekelijks een overzicht zouden willen zien. Ook daarvan groeit het ledenaantal gestaag - maar nog niet zo hoog als ik had gehoopt.

Opvallend vind ik wel de lage interactie op sociale media (Facebook en Twitter. Ik weet niet precies waar dat aan ligt - ik zou denken dat uitgerekend dit onderwerp zich perfect zou lenen voor sharen en liken, maar dat valt tegen. Misschien moeten we er ook wel meer aandacht aan besteden buiten het simpel plaatsen van linkjes met teksten, misschien mist betaalde promotie, maar dat is iets waar in de toekomst kansen liggen.


Veel media-aandacht

Wat wél een succes is is de overweldigende media-aandacht door de jaren heen. We werden regelmatig ondervraagd door krantenjournalisten, zijn in radio-uitzendingen geweest (zowel via de telefoon als live in de studio), en hebben zelfs een tv-item mogen opnemen. Het blijft leuk om te zien hoe het onderwerp nog steeds zoveel mensen fascineert!

Mocht je het nog eens willen nalezen kun je al onze media-optredens hier terugvinden.


Op zoek naar verdienmodellen

Wat ik wel gemerkt heb is dat het erg moeilijk is om een project als dit te financieren. De duizenden uren die er inmiddels in hebben gezeten staan absoluut niet in verhouding met de magere inkomsten van Google-advertenties. Van de andere kant kost het ons op dit moment teveel tijd om effectief naar adverteerders te zoeken.


Partnerprogramma

Wel hebben we sinds kort een ander verdienmodel waar ik voorzichtig positief over ben: ons 'partnerprogramma'. Daarmee kunnen bedrijven en instellingen zelf een Dag Van organiseren tegen een kleine vergoeding. We hebben er lang over nagedacht dat op te zetten.

Uiteindelijk kwamen tot de conclusie dat partnerdagen wel een toegevoegde waarde moesten hebben. Extra aandacht op onze sociale media (inclusief onze WhatsApp-dienst en nieuwsbrief), een tekst die volledig zelf te schrijven is, en we geven advies over het invullen van een Dag en het kiezen van een geschikte datum. Het programma werkt redelijk goed; we verdienen er meer mee dan met advertenties, en hoewel we het ideale prijspunt nog aan het zoeken zijn krijgen we positieve reacties.


Voorwaarts!

Al met al ben ik erg trots dat ik, samen met Jorrit en Tim, al 10 jaar dit prachtige hobbyproject mag draaien. Het is geen werk, daarvoor ben ik er te onregelmatig mee bezig. Dat gaat in pieken en dalen; soms zijn er periodes dat we er alledrie dagelijks uren aan zitten, soms zakt het door werk en andere verplichtingen even in. Maar we blijven er wel mee doorgaan. Tot we daadwerkelijk 'iedere dag een Dag' kunnen vieren!